Romànic Obert - El romànic català al teu abast

Obra Social laCaixa Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Pintures de Sant Joan de Boí

Incògnites a tot color

Vota
Resultat
342 Vots
INSEREIX AQUEST CONTINGUT EMBED
COMPARTEIX
 

Amb "ulls romànics"

Pintures de Sant Joan de Boí. Imatge: Museu Nacional d'Art de Catalunya. Tots els drets reservatsJoglars, acròbates, sants lapidats, esguerrats o animals terrorífics són alguns dels protagonistes de les pintures de Sant Joan de Boí, sens dubte la característica més rellevant de l’església. Un conjunt iconogràfic ric i, en alguns casos, inèdit a Europa que decorava tant l'interior com l’exterior del temple.

Les pintures originals, molt fragmentades, es conserven i exposen al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) mentre que a l'església de Sant Joan s’hi ha reproduït una còpia que permet a l’espectador contemporani mirar el temple amb "ulls romànics". 

Una experiència que ens dóna la perspectiva d’una església del segle XII: l'obra no estava acabada fins que el pintor creava l'atmosfera màgica i reverencial a través de línies i colors perfectament integrats amb l'arquitectura.

El trencaclosques de Boí

Pintures de Sant Joan de Boí. Imatge: Museu Nacional d'Art de Catalunya. Tots els drets reservatsEls historiadors de l'art han intentat resoldre el trencaclosques de les pintures de Sant Joan de Boí, molt malmeses i gairebé amagades per les reformes de segles posteriors (sobretot les del XVIII). Tot i que no es conserva cap resta pictòrica a l'absis ni a la nau central, s'ha pogut interpretar part de les pintures de les naus laterals, que cobrien totalment murs, pilars i intradossos dels arcs.

De forma molt breu i segurament incompleta, podem dir que les escenes que ens han arribat representen vides de sants i una nombrosa mostra de bestiari medieval que fa referència a l'apocalipsi. Un programa iconogràfic poc representat en pintura mural i que s’aparta d'altres conjunts pictòrics de la vall de Boí.

Què va inspirar els mestres pintors de Boí? D'on procedien i quines influències tenien? L'anonimat de l’artista complica la recerca i ens deixa més preguntes que respostes. Malgrat tot, alguns estudiosos pensen que els autors coneixien la pintura del centre de França al voltant de l’any 1100. 

Veient les semblances entre les pintures de Boí amb les il·lustracions dels manuscrits de l'escriptori de Sant Marçal de Llemotges, n'hi ha que defineixen l'estil de l'església com "una miniatura engrandida al format monumental".

De l'alegria dels joglars a la lapidació de Sant Esteve

Pintures de Sant Joan de Boí. Imatge: Museu Nacional d'Art de Catalunya. Tots els drets reservatsLes pintures "supervivents" de Sant Joan de Boí ocupaven les dues bandes de les naus laterals de l'església. Segurament la imatge que més ens cridarà l’atenció és la del grup de joglars i saltimbanquis, una representació gens habitual pel seu caràcter no religiós. S'hi pot veure un músic tocant el psalteri, un malabarista de boles i ganivets i un equilibrista penjat cap per avall que agafa espases amb la boca; per alguns historiadors, aquesta escena podria reflectir la festa de consagració de l'església.

En un altre fragment de pintura, dos personatges amb nimbe (segurament sants o apòstols) conversen enfrontats cara a cara. A sota, una franja amb animals on s'hi pot distingir clarament un dromedari; un altre animal que apareix a les pintures és el gall, símbol del perdó i prefiguració de Crist.

Molt a prop d’aquestes representacions trobarem l'escena més coneguda de tot el conjunt de Boí: la lapidació de Sant Esteve. Sobre un fons pintat amb tres grans franges horitzontals, tres personatges de perfil apedreguen el sant. Aquest, de genolls i sagnant per les ferides, dirigeix l'atenció de l'espectador cap a la cantonada superior dreta, on apareix la mà de Déu beneint-lo amb un raig de llum.

Als arcs hi podem veure decoració geomètrica i nombrosos animals fantàstics, i els pilars apareixen pintats amb línies ondulants que busquen fer l'efecte visual del marbre.

Completen les pintures un grup els animals fantàstics -destaca un gran monstre amb cos negre i set caps amb banyes relatiu a l’apocalipsi- i la figura de l'home esguerrat. Aquest personatge, que a Boí veiem amb una pròtesi a la cama esquerra i tapant-se el sexe, és freqüent en la iconografia romànica i té una connotació clarament negativa, associant imperfecció i impuresa. Així, no només representaria un esguerrat físic sinó també moral.

Una portada única a Europa

Exterior de l’església de Sant Joan de Boí. Imatge: Bob Masters - D.G. del Patrimoni Cultural. Llicència Creative Commons Reconeixement - No comercial  - Sense obres derivadesA l'exterior només s'ha conservat la pintura del portal situat al mur nord, ja que estava protegit per un porxo avui desaparegut. Iconogràficament parlant, aquestes pintures són significatives ja que a tota Europa no es coneixen escenes semblants que s'hagin conservat.

El tema central -segurament un agnus dei- apareix envoltat per un cercle i rodejat per les figures de quatre àngels. A cada cantonada el sol i la lluna i, a l'esquerra de l'espectador, un evangelista o profeta que sosté un llibre a les mans.

Explora

La Baronia d'Erill

Promotors del romànic de la Vall de Boí

[+ info]

Els grans mestres de l'art romànic

El “joc de pistes” del romànic

[+ info]

Museu Nacional d'Art de Catalunya

[+ info]

Els temes de la pintura mural

El repertori sagrat

[+ info]

1 - 4 de 13 | Resultats
1  2  3  4

Audiovisual

Recursos en línia

Interpretació del bestiari de Sant Joan de Boí al blog "Laberinto románico" (castellà)

[+ info]

L'església i les pintures murals analitzades per la UOC

[+ info]

Sant Joan de Boí al web Patrimoni.gencat

[+ info]

Fitxa de l'església al Centre del Romànic de la Vall de Boí

[+ info]

1 - 4 de 13 | Resultats
1  2  3  4

COMPARTEIX AMB NOSALTRES

Flickr
Envia'ns les teves fotos i forma part de Romànic Obert
http://www.flickr.com/groups/romanic_obert