Romànic Obert - El romànic català al teu abast

Obra Social laCaixa Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Pintures de Sant Quirze de Pedret

L’església que parla

Vota
Resultat
111 Vots
INSEREIX AQUEST CONTINGUT EMBED
COMPARTEIX
 

La màxima expressió del simbolisme

Pintures de Sant Quirze de Pedret. Imatge: Carles Illa. Tots els drets reservatsLes pintures murals de Sant Quirze de Pedret són un element excepcional i insòlit en l’àmbit del romànic català. Cronològicament pertanyen a dos períodes diferents (preromànic i romànic) i els estudiosos han identificat la factura de diversos mestres pintors.

Cal destacar el caràcter altament simbòlic d’aquestes pintures, que ha generat múltiples interpretacions i que encara avui és objecte d’estudi. El cicle de Pedret, sobretot la seva vessant plenament romànica, és insòlit a Catalunya i poc habitual en la pintura mural romànica per la seva temàtica i significat.

El cavaller, l’orant i el clergue preromànics

Pintures de Sant Quirze de Pedret. Imatge: Museu Nacional d'Art de Catalunya. Tots els drets reservatsA l’absis central de l’església de Pedret hi veiem unes de les pintures més remotes del Pirineu català. Daten del segle X i estan protagonitzades per tres personatges molt ben definits. 

L’orant és un home amb barba i túnica que resa amb els braços estesos. Un paó desplega les ales just a sobre i, probablement, l’ocell simbolitza Crist com a au Fènix; el cavaller faria referència a les Ordes militars, formades pels monjos guerrers; finalment, el clergue: una figura amb barba que sosté un llibre sobre el pit.

L’estil i el significat d’aquestes primeres pintures recorden obres paleocristianes mediterrànies.

La singularitat dels murals romànics

El cicle de Pedret data del segle XI i s’atribueix al cercle del "mestre de Pedret". Els estudiosos de la pintura romànica discrepen sobre si el "Mestre de Pedret" era un sol autor. A l’església de Sant Quirze s’aprecia la presència de dos artistes diferents, segurament d’origen milanès o llombard.

I és en aquestes pintures on trobem el simbolisme més complex del temple. Situades originàriament a les absidioles de les naus laterals, hi identifiquem escenes del col·legi apostòlic encapçalat per Pere, la Verge Maria i el Nen Jesús, imatges de sants (Mateu), diverses inscripcions en llatí i al·lusions a la idea del Judici Final.

Els estudiosos veuen l’exaltació de l’Església com a significat últim del conjunt. El temple i les seves pintures personifiquen aquesta institució i en reafirmen l’autoritat, en tant que és l’únic mitjà de salvació de les ànimes. Aquesta interpretació, molt més simbòlica que narrativa, se situa en el marc de la reforma gregoriana de l’Església i en la reafirmació de la seva seu a Roma.

Les "verges prudents" i les "verges nècies"

Pintures de Sant Quirze de Pedret. Imatge: Museu Nacional d'Art de Catalunya. Tots els drets reservatsPerò si hi ha una escena curiosa pintada a les parets de Sant Quirze aquesta és la "paràbola de les verges". Segons la història, deu verges esperaven els nuvis amb les seves llànties; cinc d'elles, sàvies, van portar oli per omplir-les mentre que cinc nècies  no ho van fer. Quan els promesos van arribar, només les que portaven oli van poder encendre les llànties i pujar al carro dels promesos.

El conjunt de verges representen els fidels o l'església (seguint l'analogia núvia-església i nuvi-Déu). El casament fa referència al judici final que precedeix la salvació. Les verges que estan preparades, és a dir, les que segueixen la doctrina de l’Església, representen aquells que estan llestos per aquest moment. Als murals, les verges "elegides" porten nimbe i corona, i sostenen les llànties cap amunt; per contrast, les nècies no tenen aquests elements i les seves llànties apagades pengen cap per avall.

Les pintures originals de Sant Quirze de Pedret es troben repartides entre el Museu Diocesà de Solsona i al MNAC. Al temple s’han reproduït simulant el seu aspecte original, amb els colors vius que van tenir fa un mil·lenni.

El temple com a missatge

Pintures de Sant Quirze de Pedret. Imatge: Museu Nacional d'Art de Catalunya. Tots els drets reservats

Les esglésies medievals eren, en sí mateixes, una exposició física de la doctrina cristiana i tenien com a missió alliçonar visualment una població majoritàriament analfabeta. Per aconseguir aquest efecte, arquitectura, escultura i pintura s’expressaven amb una sola veu.

Explora

Els grans mestres de l'art romànic

El “joc de pistes” del romànic

[+ info]

Museu Diocesà i Comarcal de Solsona

Un refugi per l'art romànic català

[+ info]

Museu Nacional d'Art de Catalunya

[+ info]

Els temes de la pintura mural

El repertori sagrat

[+ info]

1 - 4 de 7 | Resultats
1  2

Audiovisual

Recursos en línia

Parc Natural del Cadí-Moixeró

[+ info]

Art paleocristià i preromànic

[+ info]

Pintures de l'Absis de l'Epístola al Museu Nacional d'Art de Catalunya

[+ info]

Senderisme resseguint el curs del riu Llobregat

[+ info]

1 - 4 de 13 | Resultats
1  2  3  4

COMPARTEIX AMB NOSALTRES

Flickr
Envia'ns les teves fotos i forma part de Romànic Obert
http://www.flickr.com/groups/romanic_obert