Romànic Obert - El romànic català al teu abast

Obra Social laCaixa Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura
Vota
Resultat
88 Vots

El Pantocràtor que ve del futur

Com s'ha fet el 'mapping' de Sant Climent de Taüll?

 
COMPARTEIX

Els mappings s’han convertit en un aliat per al patrimoni. Molts dels que hem vist són exercicis de creativitat que utilitzen elements patrimonials com a llenç. En al cas de Sant Climent de Taüll s’ha optat per aplicar aquesta tecnologia de projeccions per recrear les pintures originals de l’absis, tant les que es van arrencar als anys 20, com les que hipotèticament recobrien totes les parets.

Un cop vist el resultat final, ens preguntem com s’ha arribat aquí. Com s’ha fet el mapping de Sant Climent de Taüll?

S’ha treballat en tres vies paral·leles: el desenvolupament tècnic de la instal·lació, la creació de l’animació que es projecta i la composició musical.

Acondicionar l’església
L’església de Sant Climent de Taüll compta actualment amb sis projectors integrats dins de l’espai que permeten cobrir d’imatge audiovisual tota la part frontal de l’església. La imatge que es projecta s’ha fet encaixar perfectament sobre les restes de pintures perquè l’efecte sigui el màxim de real possible. Per aconseguir-ho, s’ha comptat amb un desplegament tècnic de primer nivell.



Una animació a mida
El mapping de Taüll és la tecnologia aplicada a l’art. Art medieval. En aquest sentit, s’ha intentat plasmar l’essència històrica en el contingut del mapping. Per exemple, s’ha investigat com es pintava a l’època, capa a capa, i s’ha reproduït digitalment a través d’animacions.



Escoltar la nova Edat Mitjana
El colofó final el posa la banda sonora, que aconsegueix una immersió emocional dels espectadors dins del mapping. Combina el rigor històric amb una funció narrativa dins l’animació. Per realitzar-la s’ha comptat amb instruments de l’època de les pintures del Mestre de Taüll, processats a través d’eines digitals contemporànies. També inclou efectes sonors gravats a la Vall de Boí. Aquí teniu una mostra de com s’integren tots aquests sons.



Incorporar el mapping com a eina museogràfica es veu com una solució mínimament invasiva que permet combinar les restes de pintures restaurades amb la reconstrucció virtual de diferents escenaris (reals o hipotètics). Sense perdre el rigor, alhora té la dosi de teatralitat suficient com perquè es converteixi en un element atractiu per incentivar la visita del patrimoni.

Vota
Resultat
2 Vots

captcha